اخبار داخلی
شماره: 1176
1391/04/11 - 08:38
نانو داروی ضد سرطان ایرانی به داروخانه‌ها رسید

‎نانو داروی ضد سرطان 'سینا داكسوزوم' از ابتدای هفته گذشته از طریق شركت توزیع داروپخش در تعدادی از ‏داروخانه‌ها توزیع شد.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با راه‌اندازی خط تولید داروی 'سینادوكسوزوم' در كشور، این دارو با یك‌سوم قیمت خارجی آن به ‏دست بیماران خواهد رسید.‏

تولید این نانو دارو پیش از این در انحصار كشورهای اروپایی (با نام تجاری 'كالیكس') و آمریكایی با نام تجاری 'داكسیل' قرار داشت و‎ ‎با قیمت بالایی وارد و فروخته می‌شد.

با توجه به بومی شدن فناوری تولید آن توسط ‏متخصصان ایرانی در یك شركت دانش بنیان، نمونه داخلی آن هم اكنون در كشور عرضه می‌شود‎.‎

مدیر كار گروه توسعه نیروی انسانی و مدیر این پروژه در ستاد فناوری نانو، درباره ورود این نانودارو به ‏بازار گفت: 'اكنون بعد از گذشت چند ماه از راه‌اندازی خط تولید این نانودارو و طی‌شدن مراحل ‏قانونی در سازمان دارو- غذا حدود 200 'ویال' از این دارو تحویل شركت پخش شده است. ‏

داروی سینادوكسوزوم در اصل بصورت نانولیپوزوم‌هایی حاوی داروی ضد سرطان دوكسوروبیسین است كه با مكانیسم ‏ورود هدفمند، بافت تومور را مورد هدف قرار داده و موجب افزایش تاثیر و كاهش عوارض جانبی دارو می‌شود.

این دارو ‏در درمان سرطان تخمدان، سینه، خون و كاپوسی ساركومای (نوعی سرطان بافت نرم) كاربرد دارد.‏

مدیر كار گروه توسعه نیروی انسانی و مدیر این پروژه در ستاد فناوری نانو، در خصوص برنامه‌های آینده ستاد برای ‏داروهای مبتنی بر فناوری نانو گفت: 'مطابق برنامه‌های حمایتی ستاد فناوری نانو و فعالیت‌هایی كه چند شركت ‏دانش بنیان در حوزه محصولات سلامت دارند امیدواریم امسال محصولات جدیدی با همكاری خوب سازمان دارو–غذای ‏وزارت بهداشت وارد بازار شوند كه حداقل یكی از آنها از نانو دارو باشد و مردم كشورمان از آثار فناوری نانو در زندگی ‏خود و در بحث سلامت بهره‌مند شوند'.

خط تولید داروی ضد سرطان 'سینادوكسوزوم' بهمن‌ماه سال 1390 در كارخانه سبحان انكولوژی متعلق به ستاد ‏اجرایی فرمان حضرت امام(ره) راه‌اندازی شد.

با افتتاح خط تولید این دارو علاوه بر تولید نانوداروی مورد نیاز كشور، ‏امكان صادرات دارو به كشورهای دیگر نیز وجود دارد.

این نانودارو سال گذشته تاییدیه‌های لازم را از كمیته فناوری نانو ‏وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دریافت كرده است.

پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved